Som feminist så jag alltid ett öga öppet som tittar efter ojämställda saker och tro mig: det finns saker överallt. Att man inom exempelvis reklambranschen kommit över den värsta sexisttröskeln är bra - men det finns väldigt mycket kvar att göra. Man säljer kanske inte längre en bil genom att visa hur många lättklädda kvinnor som får plats i baksätet, man säljer kanske inte längre en kamera genom att visa en fotograferad kvinna i en sexig pose och man kanske inte längre behöver en kvinna - lättklädd, naturligtvis - för att visa att en herrdeodorant fungerar. Det är bra.
Ett stort steg tilllbaka i modebranschen
Men hur ser det ut i modebranschen? Om reklambranschen tagit ett steg framåt så har modebranschen tagit ett ganska stort steg tillbaka, enligt mig. det går liksom inte en dag utan att man ser en lättklädd tjej pryda ett modemagasin, det går inte en dag utan att man ser någon kampanj som visar skyltar för tjejkläder - men där kläderna i fråga är ersatt av en halvnaken tjej. Saknas kreativitet? Förmodligen inte; men det verkar saknas vilja att förändra modebranschen. Jag kan riktig se hur man tänker då man ska sälja in en kampanj. “Öh, gubbar… Vad tror ni om *trumvirvel * ett naket fruntimmer på skyltarna “?
Tröttsamt, minst sagt. Hur vore det med skyltar som verkligen säger någonting om produkten? Ska du sälja kläder - hur vore det att visa hur kläderna i fråga ser ut på alla typer av kroppsformer?
Alltid varit en sexistisk bransch
Jag vet att det här inte är någon nyhet. Modebranschen har alltid varit sexistisk och, ursäkta uttrycket, svin som Terry Richardson alltid kommer att finnas. Det är en lite för stor bransch för att en förändring ska kunna ske över en natt och man kan alltid gömma sig bakom slitna uttryck såsom att “ vi ger kunderna vad kunderna vill ha “.
Really? Jag tror att ni glömmer bort ungefär 50% av befolkningen och jag tror att ni glömmer bort att just den halvan till syvende och sist är de som köper kläderna som ni försöker sälja.
Önskar att någon kunde sätta ner foten
Jag önskar att ett större företag och modehus någon gång kunde sätta ner foten och gå i bräschen för en förändring. Att exempelvis H&M kunde slopa skyltarna med lättklädda kvinnor och istället fokusera på det väsentliga: kläder, accessoarer, smycken och skor - för alla. Låt bli att fokusera på den målgrupp som aldrig köper något. Gubbarnas -höhöhöhö:anden och salivdränkta mungipor kan gott vända sig någon annanstans. Lämpligen till den xxx-märkta avdelningen på tidningshyllan.
Wake up and smell the coffee, det är dags för nya tider nu. Jag orkar inte se en enda skylt till där en produkt göms bakom ett par putande läppar tillhörande en kvinna
Kaffe förresten. Det ska jag dricka nu.
Andra inlägg
- Anläggningsdykare och deras viktig arbete
- Vårdnadstvist i Stockholm: En rättsprocess för barnets bästa
- Arbetstillstånd i Sverige: Regler och vägen till upphållstillstånd
- Att välja rätt förskola i Helsingborg – en guide för föräldrar
- Transfer Arlanda - frågor & svar
- Investera i din framtid med en skräddarsydd språkutbildning
- Pålitlig och flexibel flyttfirma i Stockholm
- Hur man tar hand om en gammal bil
- Smått och gott: upptäck de bästa tapasställena i Vasastan!
- Hemstädning för dig som vill ha det rent i Stockholm